VGs test av Ford Mustang Mach-E LR AWD: Spektakulær!

Fotograf og journalist i VG: HANNE HATTREM

Navn og design er spektakulære. Men hva slags bil er egentlig Ford Mustang Mach-E, og hva duger den til?

HER ER DEN: Ford Mustang Mach-E kommer med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, som kan velges med stort eller mindre batteri. Vi har kjørt toppmodellen med firehjulstrekk og lang rekkevidde. Mye ved denne vil være likt i de andre variantene.

Pris/hk: 544.000 kr/ 351 hk

Bagasjerom: 402 l bak, 100 l foran

Batterikapasitet: 99 kWt brutto (88 kWt netto)

Oppgitt snittforbruk: 1,87 kWt/mil

Oppgitt rekkevidde: 54 mil

Målt rekkevidde nærmiljø: 41 mil brutto/37 mil netto (oppnåelse i prosent: 76/69). Snittfart ca. 40 km/t, lengde 24 km.

Målt rekkevidde motorvei: 40 mil brutto/35 mil netto (oppnåelse i prosent: 74/65). Snittfart ca. 90 km/t, lengde 17 mil.

Tilhengervekt: 750 kilo.

Temperatur: Målingene er kjørt i 0 grader, på motorveien med snø/slaps i veibanen.

Man kan bare ane diskusjonene da Mustang-navnet poppet ut over møtebordet. Sportsbilikonet i over 50 år, Mustangen med muskler og helst med en V8-er under panseret, skulle låne rang og verdighet til en elbil. Attpåtil følger halehenget Mach-E i modellnavnet, som et mektig brudeslep. Mach er målet på hastigheter i forhold til lydhastigheten.

Ford Mustang Mach-E er en elbil som er «født sånn», ikke «blitt sånn», bygget som ren elbil fra første sveisepunkt.

Den meksikanskbygde og 4,7 meter lang crossover-SUV-en Ford Mustang Mach-E er ganske fabelaktig i sitt ytre, futuristisk i sitt indre. De bulende musklene over panseret, taklinjen som skrår, baklysene og den galopperende hesten i rattnavnet, i front og i hekk – det er litt mustangsk.

Etter noen dagers kjøring er vår vurdering at Mustang Mach-E står til en kruttsterk femmer på terningen!

En aldeles vanlig bilnøkkel er det du får i hånden. Herfra og ut er det mye ny høyteknologi. Blant annet kan mobilen brukes som bilnøkkel, den merker når du er i anmarsj. Dørene åpnes ved å trykke på en knapp nederst på B-stolpen, eller du kan taste en kode i et fancy panel på samme stolpe.

UTRADISJONELT: Mustangen har ikke vanlige dørhåndtak. Trykknapp og hendel.

Interiøret gir et bra inntrykk.

Skinnrattet er tykt og godt å holde i, og oppvarmet. Her er koppholdere, oppbevaring, ladeplate og to typer USB. Funksjonelt. I utstyrspakken ligger oppgradert stereo, med blant annet en lydplanke som strekker seg i dashbordets bredde. For en lyd det er i anlegget – big bang fra Bang & Olufsen!

A-stolpene er kraftige og sidespeilene er montert langt frem på dørene. For meg, som ikke er høy (1,66 cm) og sitter nærme rattet, gir konstruksjonen litt sidesikthindring, både til venstre og høyre. Jeg må vagge litt for å være helt sikker på at det ikke er en fotgjenger i dødvinkelen. For lengre førere er det et mindre problem. Vindusviskeren tar for øvrig klin inntil A-stolpen, så ingen ekstra sikthindring.

Setene har kort sittepute uten puteforlenger og tiltfunksjon. For meg er setene ergonomisk riktig, jeg har kanten på sitteputen i knehasene, men de med lengre bein vil trolig oppleve at sitteputen slutter et sted på lårbenet. Elektrisk justering og korsryggstøtte er standard på AWD. Alt i alt føles setene komfortable.

Ford har valgt å droppe frontrutedisplay. Instrumentpanelet foran fører er en ganske bred og lav skjerm, som er skarp og lesbar. Infoskjermen er kolossal og på høykant, med en stor volumknapp innfelt. Skarp og lesbar den også. Volumknappen er enkel å betjene, også for passasjer. Skjermens oppsett er lettfattelige menyer, med en hovedvisning øverst, som du enkelt kan bytte etter behov. Stemmestyringen (norsk) funker godt til telefoni. Den kan aktiveres med knapp eller ved å si «Hei Ford». Det er også flere andre stemmestyrte funksjoner.

Heldigvis er det en hurtigknapp på skjermen for å fjerne dugg på frontruten – viktig i nødstilfeller. Ellers er det helt vanlig betjening med hendler til vindusvisker og det fine vrihjulet til giret.

På Ford-maner er frontruten oppvarmet. Det er ikke vask eller beskyttelse av ryggelinsen bak, som gjør at du må ut av bilen og dra over med fingeren når det er sølete forhold. Det er ikke vask av hovedlys. Støymessig er Mustang Mach-E målt til de bedre, opplevd støy er behagelig lav, i høyere hastigheter høres noe hjulstøy. Bilen har også motorlyd på boks (kan velges bort).

Autonødbrems med fotgjenger- og syklist-gjenkjenning er standard. Bilen er ikke kollisjonstestet ennå.

I baksetet er det romslig, med god beinplass. Takhøyden er relativt bra. Ingen kardangtunnel og et lite innsving på midtputen bidrar til det luftige preget. Tilhengervekten er lav og bilen kan ikke ha takboks. Det skal komme ski- og sykkelstativ til å montere «på Kula». Skiluken er en norsk oppfinnelse, som monteres i Norge.

Plassen i bagasjerommet er 402 liter, ikke blant de største. Bakluken skråner og det begrenser noe mulighet til å stable i høyden, det er likevel ganske dypt. Gulvet kan senkes, da med en lasteterskel. Nedfelling av bakseterygg gir nesten flatt gulv.

Et pluss er en stor frunk (100 liter), med utagbar rominndeler. I bunnen er det avløpsplugg, så her kan du hive inn skitne støvler og spyle etterpå. Veldig praktisk! Med tilgjengelig plass er Mustang Mach-E ingen storfamiliebil.

PASSE PREMIUM: Førermiljøet gir et solid inntrykk.

351 hk og 580 newtonmeter dreiemoment på det meste gir en 0-100-aks på 5,1 sekunder.

Det er kraft i galoppen!

Ford har gjort seg flid med grunnmuren i Mustangen, resultatet er en godt balansert bil, uten mye krenging. Bilen fremstår kompakt, og ujevnt underlag slukes opp med god fjæringskomfort. Styringen er prima vektet, akkurat passe motstand, og bilen adlyder det minste vink.

Her kan du også more deg bak rattet, for bilen er skikkelig «nedpå» og føles bakhjulsdreven i måten den setter seg på. I skikkelig slapseføre pløyer bilen seg ubemerket av gårde og antiskrenssystemet griper pent inn når taket glipper. Også cruisekontrollen byr på myk inngripen og kan stoppe og igangsette ved køkjøring.

Filsentreringen er til tider ikke «myk». Med systemet på (default), napper det til tider stadig og stakkato i rattet. Det er mulig å stille intensiteten og heldigvis en hurtigknapp på rattet for å slå det av. Cruisekontrollen skal kunne stille seg etter fartsgrensen, den funksjonen fikk vi ikke testet.

Se bilder fra bagasjerom og frunk under:

BRED LAST: Det er fullt mulig å få inn en god del bagasje, selv om lasteplassen på papiret ikke er blant de største i klassen.

Strømforbruket ble betydelige høyere enn angitt på alle våre målinger, det lå på mellom 2,3 og 2,5 kWt/mil. Målinger ble kjørt på våt, slapsete veibane, ved 0–1 grader, i modusen «Aktiv». Rekkevidder beregnet fra forbruk ble 35–37 mil, avhengig av snitthastighet (beregnet fra netto kapasitet). I sommertemperaturer kommer du dermed betydelig lenger. Vi kjørte med kald bil fra start, det er mulig å knipe litt rekkevidde ved bruk av forvarming.

Bilen har ikke varmepumpe, Ford sier de har konstruert et varmesystem som er minst like effektivt. I kjørecomputeren er det et smart søylediagram, som viser hva strømforbruket går til. På våre turer sto klimaanlegget for fra 11 til 22 prosent av strømforbruket (alltid 21 grader i kupeen).

BLOKKERT: Slapseføre blokkerte sensorer og radar. Resultat er at mange assistansesystemer ikke virket.

En trolig smart vri er at fremdriftsbatteriet alltid skal sørge for å holde 12-voltsbatteriet oppladet – en del nye elbiler sliter med utlading av «startbatteriet».

Vår testbil, med det største batteriet, skal kunne lade med 150 kW (med mindre batteri er ladeeffekten 115 kW). Vi ladet med varmt batteri (etter to timer kjøring). Fra 14 prosent SOC startet ladingen med på rett over 70 kW effekt, steg raskt, peaket på 118 kW i en kort periode og falt trinnvis. Snitteffekten under sesjonen til 80 prosent ble 87 kW.

Med Mustang Mach-E følger et år rabattert hurtiglading hos Ionity, til 1,88 kr/kWt (drop-in koster 8,40 kr). Ladingen skal kunne betales via Ford-appen, også på Fortums ladere i Norge og på et stort antall ladere i Europa.

Ombordladerens kapasitet for hjemmelading er på inntil 11 kW, maks omborladereffekt fordrer 400-voltsanlegg. På 230-voltsanlegg er kapasiteten 7,4 kW.

TEKNO: Sync 4A, som infosystemet heter, har Android Auto, Apple carplay, skybaserte digitale assistenter og er tilrettelagt for Ford/Alexa, Siri og Google assistenter. En egen app gir muligheter for å følge med på bilens status, programmere lading, med mere. Bilen har rekkeviddeplanlegger og finner ladestasjoner på ruten. 

Dette er variantene:

Med bakhjulstrekk:

  • Standard rekkevidde (44 mil), batterikapasitet 75 kWt: Pris: 412.000 kr.
  • Lang rekkevidde (61 mil), batterikapasitet 99 kWt: Pris 463.000.

Med firehjulstrekk:

  • Standard rekkevidde (40 mil), batterikapasitet 75 kWt: Pris 482.000 kr.
  • Lang rekkevidde (54 mil), batterikapasitet 99 kWt: Pris 544.000 kr.

På den bakhjulsdrevne varianten er manuelle seter standard (tilgjengelig med Teknologipakke +), på den firehjulsdrevne er setene elektrisk justerbare. Oppvarmet ratt og frontrute, den store skjermen, aktiv cruisekontroll med filsentrering og køassistent, trafikksiltgjenkjenning, autonedblending og alle førerasistentsystemer er standard, med unntak av adaptive LED-lys (kun på AWD) og ryggekamera.

  • Teknologipakke (oppgradert lydanlegg, automatisk bakluke, p-assistent, 360-graders ryggekamera) koster 22.000 kr, tilgjengelig for RWD/AWD.
  • Teknologipakke + koster 40.000 kr (for RWD). Den har alt fra Teknologi-pakken og i tillegg elektrisk justerbare perforerte forseter, elektriske sidespeil og panoramatak.
  • For AWD kan man velge Teknologipakke + med alt fra grunnpakken og panoramatak, for 34.500 kr.

MODUS: Ford Mustangen Mach-E har tre kjøremodus: Aktiv (balansert aks og regenerering), Stille (mindre regenerering og ingen motorlyd) og Utemmet (økt gassrespons, mer billyd og mer motstand i rattet). Regenerering kan også slås på i skjermen, til enpedalskjøring. 

Metallic lakk 10.500 kr. Tilhengerfeste med montering 11.490 kr. Skiluke 3990 kr.

Priseksempel for Long Range AWD med +-pakken er 589.000 kroner (testbilen), før leveringskostnader og vinterdekk, normalt rundt 30.000 kr. Ut av butikkpris med firehjulstrekk blir dermed cirka 620.000 kroner. Så blir alle varianter med bakhjulsdrift og/eller mindre batteri billigere enn denne.

Mustang Mach-E kommer til kundene fra februar 2021. Garantien på batteripakken og elkomponenter blir 8 år/160.000 km.

SLIK FUNGERER 4×4: Primærdriften skjer fra en elmotor bak. Det er ingen mekanisk forbindelse mellom denne og elmotoren foran. Systemet fordeler kreftene etter behov. 

Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer bruktverdien etter 4 år/60.000 km til bedre enn snitt i bruktmarkedet (terning 5) og i klassen (terning 4). Driftskostnad ca. 6000 kr/år. Nr. 14 av 22 i eierundersøkelsen AutoIndex.

Autolease: Autolease anbefaler Teknologipakke (22.000 kr)/Teknologipakke + (40.000/34.500 kr). Vi vurderer Mustang Mach-E til å være en meget spennende modell. Modellen har flere fordeler med blant annet en konkurransedyktig pris og rekkevidde.

VG mener: Ford Mustang Mach-E er en for(d) bløffende bra elbil. Designen er tiltalende, kjøreegenskapene supre og teknologien smart og brukervennlig. Forsetene trenger en puteforlenger. Bagasjerommet er ikke blant de største, men pluss for ekstra plass under panseret. Forbruket ligger relativt høyt i våre målinger, hurtigladingen effektmessig ikke som de beste. Med AWD blir prislappen noe høy, med bakhjulstrekk og ev. mindre batteri er prislappen lysere. En veldig sterk femmer, tangerer sekseren.

SE FLERE AKTUELLE SAKER