Datert: 10.02.20
Det går en sitrende og begeistret lyd gjennom rommet når sløret løftes av. Hele 1000 forventningsfulle trøndere har i løpet av dagen stuet seg sammen hos Melhus Bil på Tunga i Trondheim. Mange har tatt seg fri fra jobb for å være her. Vi er til stede på den første visningen av Fords nye stolthet, en elbil av virkelig format, Ford Mustang Mach-E.
Den første prototypen av Ford Mustang Mach-E ble avduket under en verdenslansering i Los Angeles før jul. Den første visningen i Europa ble holdt for 2500 mennesker i Oslo. Denne mandagen står Trondheim for tur, som en av de første byene i Europa, til å få et glimt av Fords nye el-SUV.
Nybilavdelingen hos Melhus Bil Trondheim er ryddet og likeså elegant pyntet. Vi sitter for øyeblikket blant kanskje et hundretall inviterte gjester. Akkurat i dag er det som om feststemningen overgår den høyst virkelige, men litt udefinerbare lukten av nybil som henger i lokalet. Det småprates ivrig, før bilen avdukes, og Ford Mustang Mach-E-en er straks festens midtpunkt.
– Tidspunktet i teknologiutviklingen er ideelt for Mach-E, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, fra podiet.
En moderne og stilsikker sportsbil
Mange forbinder Ford Mustang-serien med et muskuløst utseende, kraftige V8-motorer og en umiskjennelig motordur. I så måte er Ford Mustang Mach-E som et utilslørt frieri til bilentusiaster. Designet er velkjent røft og aerodynamisk på samme tid. Farge- og materialvalget i både interiør og eksteriør er lekkert og distinkt. Eksteriøret leveres i åtte forskjellige farger. Interiørstilen er tidsmessig minimalistisk.
Biltypen ligger vel så nært en crossover som en SUV, med alle muligheter det gir, og er en femseter.
Ford Mustang Mach-E kommer i alt i fire versjoner. Den kan leveres både med vanlig bakhjulstrekk og med firehjulstrekk. Den har en rekordlang rekkevidde på inntil 610 km, og kan hurtiglade for inntil 119 km på 10 minutter, avhengig av hvilken batteripakke man velger. Altså er den konkurransedyktig med en bensin- eller dieselbil.
Det er godt med bagasjerom foran og bak, og den leveres med hengerfeste. Standardutstyret er rikholdig, og mulighetene for tilvalg enda flere. Teknologipakkene inneholder noe av det fremste som finnes på markedet innen blant annet kamera- og sensorsystemer, blant annet 360⁰-kamera, antikollisjonssystem, parkeringsassistent og intelligent adaptiv cruisekontroll. Bilen bruker maskinlæring til å kjenne igjen sjåføren og lære seg sjåførens vaner. Det hele kan styres via en svært så brukervennlig 15,5 tommer berøringsskjerm i midtkonsollen.
Bilen har tre forskjellige kjøreinnstillinger: stille, aktiv og utemmet. Elmotorer er stillegående, men Ford Mustang Mach-E er til og med utstyrt med en kunstig gromlyd for å gi den ekte Mustang-følelsen, og for sikkerheten til andre trafikanter. Motorlyden, styringen, kupélysene og skjermene skifter karakter etter hvilken modus bilen står i.
Ford Mustang Mach-E har en startpris på 422 000 kroner.
Det har vært knyttet store forventninger til Ford i elbilmarkedet. Selve ideen bak Ford Mustang Mach-E er en elbil-innovasjon som gjør ære på Mustang-navnet.
– En enestående interesse
At nyheten om Ford Mustang Mach-E traff en nerve hos bilentusiastene, var ikke til å ta feil av. Allerede da den første prototypen ble avduket på verdenslanseringen i Los Angeles like før jul, hadde hele 15000 nordmenn meldt sin interesse for modellen til Ford.
Melhus Bil har hatt agentur på Ford i over 30 år, og har aldri opplevd tilsvarende pågang. – Helt enestående for én enkelt modell, sier produktsjef, Olav S. Høiaas. Melhus Bil måtte sette opp fem visninger gjennom dagen for at alle påmeldte skulle få et godt blikk på bilen.
Elbilene overtar nybilsalget
Stemningen ligger tykt utenpå Rune Vikvald, som er eier av Melhus Bil. – Dette er den største billanseringen som vi i Melhus Bil har stått for noen gang, smiler han.
Vikvald legger ikke skjul på at en så tidlig og eksklusiv visning i verdenssammenheng oppleves som svært betydningsfullt for Melhus Bil som Ford-forhandler. – Med et slikt produkt og med Ford som fabrikant i ryggen, føler vi oss veldig klare for å gå inn i elbilmarkedet med full tyngde, sier han.
Mange i den norske bilbransjen tror at elbilene vil stå for mer enn halvparten av nybilsalget i 2020. Det har tidligere hendt i enkelte måneder, men aldri gjennom et helt år.
– Mange av de som ennå ikke har kjøpt elbil, har sittet fremme på stolen og ventet på at gjennombruddet skal komme. Hva vil du si til den som funderer på om Ford Mustang Mach-E kan være det riktige å slå til på?
– For oss i Melhus Bil er ikke dette noe å fundere på, for vi har fått et kjempeprodukt. Bilen er veldig anvendelig, også som familiebil. Den passer utmerket til norske forhold, inneholder det nyeste av teknologi, og rekkevidden har blitt svært konkurransedyktig. De ulike batteri- og teknologipakkene gjør at du kan få en bil som passer dine behov, til en veldig kurant pris. For elbiler som registreres i 2020, kan vi også si sikkert at de vil omfattes av momsfritaket, sier salgssjef for nybil, Olav S. Høiaas.
– Jeg ser det er et bra aldersspenn blant de som har møtt opp i dag. Hvem er den typiske kjøperen av Ford Mustang Mach-E?
– Ja, selv om det er en overvekt av godt voksne, så ser vi jo at den overkommelige prisen har betydning for hvem som er interessert. Mitt inntrykk er at de som sverger til Ford, har ventet på denne. Andre som er her, har hatt elbil før, men ser at Mach-E betyr et gjennombrudd. Det er nok mange som har kommet i dag, som tenker på å kjøpe sin første Ford, smiler Høiaas hos Melhus Bil.
Ute på veien til høsten
Interessen i Trøndelag har vært over all forventning. Allerede før noen hverken hadde sett eller prøvekjørt bilen, hadde rundt 250 trøndere forhåndsbestilt og betalt inn forskudd for en Ford Mustang Mach-E fra Melhus Bil.
– Vi føler oss helt trygge på at de som har forhåndsbestilt, kommer til å bli godt fornøyd. Hvis de mot formodning skulle ombestemmer seg i løpet av våren, skal de få tilbake hver en krone, forsikrer Høiaas.
Bilen er foreløpig ikke kommet for ordinært salg, men kan fortsatt forhåndsbestilles på melhusbil.no.
– Hvis jeg ikke blir med på forhåndsbestillingen, når kan jeg vente å få levert en bil?
– Bilen kommer jo etter hvert i ordinær produksjon, så leveransene etter forhåndsbestillingene er kvittert ut, er det produksjonskapasiteten hos Ford som avgjør. Men skal du ha bilen i år, er det lurt å bestille nå, oppfordrer han.