​Fords nye helelektriske E-Transit: Lang rekkevidde, stor lastekapasitet og banebrytende teknologier

Dato: 12.11.2020

Ford, verdens ledende nyttekjøretøymerke, avduker i dag nye E-Transit. Med en rekkevidde på opptil 350 km* og det siste av flåtestyringsverktøy og teknologier er målet å lede utviklingen innen den globale elektrifiseringen av nyttekjøretøy.

– Overgangen til nullutslippskjøretøy i nyttekjøretøymarkedet – og da spesielt det raskt voksende markedet for bud- og distribusjonstransport, er helt avgjørende for å nå Fords mål om å være karbonnøytrale i 2050. Ford er klar for å lede an i denne utviklingen. Dette er bra for miljøet, og en stor fordel for våre kunder. De får lavere driftskostnader og tilgang til en rekke tilkoblede teknologier som er nyttig for deres virksomhet, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.

Med på laget i den storstilte satstingen har Ford mer enn 1800 nyttekjøretøy-forhandlere fordelt over hele verden – inkludert hele 1000 Transit-sentre i hele Europa. I Norge er det 73 forhandlere som selger nyttekjøretøy – hvor 30 av disse er høykompetente Tansit-sentre. Med E-Transit vil kundene også ha fordelen av et samarbeid med hundrevis av sertifiserte ombyggere og påbyggere som i dag sørger for å skreddersy Transit etter kundenes behov.

E-Transit vil tilbys i hele 25 varianter

I Europa vil Ford tilby hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

De første eksemplarene av E-Transit vil ankomme Europa tidlig i 2022. Det er en del av Fords massive globale satsing på elektrifisering, hvor mer enn 11,5 milliarder dollar investeres i perioden frem mot 2022. Nye Mustang Mach-E kommer til Europa tidlig i 2021, mens den helelektriske pickupen F-150 ankommer de første forhandlerne i Nord-Amerika medio 2022.

Tilstrekkelig elektrisk rekkevidde for de aller fleste behov

Med en netto batterikapasitet på 67 kWh (brutto 75 kWh) får nye E-Transit en estimert elektrisk rekkevidde på 350 kilometer*, målt etter den nye og langt strengere WLTP-målemetoden. Dette er tilstrekkelig rekkevidde til daglig bruk og med kapasitet for å ivareta behov om nyttelast og varierende værforhold.

Nye E-Transit er ideell for bymiljøer og leveringer med høy nyttelast – så vel som lengre turer på landeveien.

Sterkest av alle elektriske varebiler i Europa

Den elektriske motoren leverer hele 269 HK og maksimalt dreiemoment er 430 Nm. Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen vil med det være sterkest av alle elektriske varebiler som selges i Europa.

Den nye elektriske varebilen kommer med flere kjøremoduser. Et spesielt Øko-modus reduserer energiforbruket med opptil 8 – 10% når den kjøres uten last i motorveihastighet, ifølge data fra Ford.

Du kan også forhåndsvarme E-Transit mens den lader for optimal driftstemperatur på batteriet og i førermiljøet.

Reduserer servicekostnadene med opp mot 40 %

E-Transit vil ikke bare gjøre virksomheten mer bærekraftig. Den reduserer også utgiftene til service med rundt 40 %**, sammenlignet med en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. E-Transit er også klasseledende med hensyn til kun en service – uansett kilometer det første året.  

– Vi vet at mange norske kunder venter på E-Transit. Vi er derfor veldig fornøyde med å endelig kunne tilby en elektrisk varebil som på mange måter er noe helt nytt i dette segmentet. Når de kjøper en Transit vet kundene at de også kjøper mer enn 50 års erfaring, et stort forhandlernettverk, sertifisert påbygger og et økosystem med digitale verktøy som virkelig vil utgjøre en forskjell i det daglige, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Kan hurtiglades fra 15 til 80 % på 34 minutter

E-Transit kommer både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm) – med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 % på 8,2 timer.*** Med en ladeeffekt på opptil 115 kW fra en hurtiglader vil lading fra 15 % til 80 % ta rundt 34 minutter.

E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Systemet gjør om bilen til en energikilde der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2300 W). Det er første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.

Vil tilby en rekke avanserte flåtestyringsverktøy og løsninger

Den nye elektriske varebilen leveres også som standard med FordPass Connect-modem. Det gjør flåteeiere i stand til å kunne effektivisere bruken av kjøretøyene sine. Ford Telematics tilbyr også en rekke tjenester gjennom digitale løsninger for flåtestyring.

– Vi satser hardt på å gi våre flåtekunder digitale løsninger og programmer som gjør at de kan drive mest mulig effektivt, sier toppsjefen i Ford Motor Company, Jim Farley.

Samme lastevolum som i Transit 2T

Batteriet i nye E-Transit er plassert i bunnen av varebilen. Det gjør at lasterommet er på opptil hele 15,1 kubikkmeter. Det er det samme som den bakhjulsdrevne 2T Transit har i dag.

Den nye elektriske varebilen forventes å få en lastekapasitet på 1616 kilo for varebilen og 1967 kilo for chassis-modellene****

Får Fords nye SYNC 4-system

Nye E-Transit vil også være det første nyttekjøretøyet som kommer med det helt nye kommunikasjons- og underholdningssystemet SYNC 4. Som standard er bilen utstyrt med en 12 tommers berøringsskjerm, forbedret stemmegjenkjenningsteknologi og navigasjon ved bruk av skytjenester. Med SYNC OTA (over the air)-oppdateringer vil E-Transit også løpende kunne oppdateres med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer.

Flåteeiere kan også ved hjelp av avanserte førerassistanseteknologier som trafikkskiltgjenkjenning og intelligent hastighetsbegrensning, sette begrensninger i kjøretøyet som sikrer at sjåføren overholder fartsgrenser og maksimerer rekkevidden.

E-Transit kommer med en rekke avanserte førerassistanseteknologier. Disse inkluderer blant annet blindsoneassistent med varsel og oppbremsing for kryssende trafikk og ved rygging ut av trange parkeringsplasser, filsentrering, nødbremsassistent, et 360 graders kamera med ‘’fugleperspektiv’’. Sammen med den adaptive cruisekontrollen kan disse systemene bidra til bedre sikkerhet og redusere risikoen for ulykker.

SE FLERE AKTUELLE SAKER