Med en toppfart på 325 km/t, 826 HK og 900 Nm i dreiemoment, er nye Mustang GTD den raskeste og sterkeste Mustangen som noensinne er serieprodusert.
Ytelsene fra motoren sammen med Mustang GTDs banebrytende aktive aerodynamikk, karbon-keramiske bremser, og innebygd bakhjulsoppheng med semiaktive dempere er de viktigste systemene når superbilen offisielt skal kjøre en runde på Nürburgring på under 7 minutter.
Ytelser i verdensklasse – sjelen til en Mustang
– Vi har siden dag en vært 100% fokusert på å gjøre Mustang GTD til den første superbilen med ytelser i verdensklasse samtidig som den har sjelen til en Mustang. Selve hjertet i GTD er en kompressorladet 5,2-liters V8-motor med mer hestekrefter per liter enn Porsche 911 GT3 RS, sier Greg Goodall, Mustang GTD Chief Program Engineer.
Den kompressorladede motoren er også den første i en Mustang som har et tørrsump oljesystem som bidrar til å holde motoren smurt gjennom mange og krevende svinger. Systemet muliggjør også et litt høyere maksimalt turtall på 7650 o/min, en økning på 100 o/min sammenlignet med den forrige 5,2-liters V8-motoren. Reviderte innsugs- og eksosmanifold og standard titaneksos er også blant elementene som er med på å oppnå motoreffekten.
Luftstrømmen bidrar til å balansere maksimal fart og best mulig grep
I tillegg til kreftene som må til for å oppnå en toppfart på 325 km/t har også Mustang GTD et «Drag Reduction System» som kan endre vinkelen på spoileren bak og aktivere flaps under bilens front for å finne nøyaktig den riktige balansen mellom luftstrømmen for fart og marktrykket for grep.
– For å utvikle Mustang GTDs teknologi, aerodynamikk og krefter har vi jobbet sammen med de beste ingeniørene, designerne og en ekstremt dyktig fører. Vi gleder oss å levere på vårt løfte om å kjøre på under 7 minutter, sier Goodall.