Bestillingsstart for Nye Ford Mustang Mach-E GT: Den råeste og mest eksklusive versjonen av den norske salgssuksessen

Dato: 09.07.2021

Nå åpner Ford for bestilling av den råeste og mest eksklusive versjonen av en av Norges aller mest solgte biler de siste månedene. Med nye Mustang Mach-E GT tas både kjøreegenskaper og prestasjoner til helt nye høyder.

– Med Mustang Mach-E GT får du en helt rå 5-seters helelektrisk SUV med akselerasjon som en supersportsbil, samtidig som du har god plass til fem personer og bagasje. Vi er svært fornøyde med å åpne for bestilling av GT-versjonen vi vet mange nordmenn har ventet på, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Med opptil hele 487 HK og 860 Nm* i dreiemoment leverer nye Mustang Mach-E GT mer dreiemoment enn noen annen produksjonsmodell fra Ford i Europa. 0 – 100 km/t går unna på bare 3,7 sekunder. **

Denne uken lanseres den unike helelektriske sportsbilen i det berømte bakkeløpet i Goodwood Festival of Speed i Storbritannia. Leveringene av nye Mustang Mach-E GT estimeres å starte mot slutten av året/tidlig i 2022.

Adaptive dempere, Brembo-bremser og nytt kjøremodus

Nye Mustang Mach-E GT kommer som standard med to elektriske motorer, firehjulstrekk, avanserte MagneRide® adaptive dempere som justerer seg etter valgt kjøremodus og et bremsesystem fra Brembo. Til sammen gir dette fantastiske kjøreegenskaper. Mach-E GT kommer også med en unik drivlinjekalibrering som gjør at mer av dreiemomentet blir fordelt til bakhjulene sammenlignet med de andre Mustang Mach-E med firehjulstrekk.

Den kommer også med et nytt kjøremodus, «Helt utemmet», som er utviklet for å balansere bruken av krefter og dreiemoment for best mulig rundetider på bane.

Alt ligger til rette for suksess

Med en pris fra 635 000 kroner for den ekstremt sportslige og svært godt utstyrte GT-versjonen av den populære helelektriske SUV-en, regner Berg med stor pågang når de nå åpner opp for bestilling.

Mustang Mach-E GT har i praksis alt utstyr som standard, man velger kun farge og eventuelt panoramatak. På de første volumene av Mach-E GT som blir tilgjengelig for bestilling er bilen allerede ferdig utstyrt med panoramatak og i fargene Grabber Blue, Cyber Orange og Dark Matter Grey. Disse topp utstyrte lanseringsmodellene koster derfor fra 658 000 kroner.

– Mottakelsen vi har fått av nye Mustang Mach-E blant norske kunder har vært helt overveldende. Bare i løpet av de to siste månedene har vi levert nesten 3000 nye helelektriske ponnier. Når vi nå lanserer en supersportsbilvariant med de samme praktiske egenskapene til en svært konkurransedyktig pris, ligger alt til rette for at dette blir en suksess, sier Berg.

Mens nye Mustang Mach-E ble den mest solgte bilen i Norge i mai, var den også nummer 2 på salgslistene i juni.

Nye Mustang Mach-E GT kommer som standard med et batteri på 88 kWt netto (99kWt brutto) og har en anslått rekkevidde i henhold til WLTP-målemetoden på opptil 500 km.

Med lading opptil 150 kW på en IONITY-stasjon kan den lade hele 99 km på bare ti minutter og fra 10 til 80 % på rundt 45 minutter. ***

Ekstremt underholdende kjøreopplevelse

Med de to motorene – som uavhengig fordeler til sammen opptil 487 HK og 860 Nm* – på bilens front- og bakaksel, blir kjøreopplevelsen den byr på ekstremt underholdende. Den elektriske familiebilen med GT-logoen har faktisk nesten 15 % mer dreiemoment enn den eksklusive supersportsbilen Ford GT.

Den bakre motoren når maksimalt dreiemoment i løpet av kun 0,5 sekunder. Samtidig får den hjelp av en frontmontert elektrisk motor for sømløs akselerasjon, bedre fremkommelighet og enda bedre egenskaper ved kjøring i skarpe svinger.

Ettersom sjåføren skifter fra kjøremodusene Stille til Aktiv og videre til Utemmet forandrer bilens karakter seg mer og mer i retning av en bakhjulsdrevet sports-kupe, mye på grunn av økt distribusjon av dreiemoment til bakaksel. Den nye instillingen «Helt utemmet», er eksklusiv for Mustang Mach-E GT, og er tilgjengelig som en tilleggsfunksjon når Utemmet er valgt. Her blir drivlinjen kalibrert for optimal ytelse på bane, med mulighet for gjentatt å levere konsis kraft og dreiemoment.

Adaptive dempere tilpasset europeisk bruk

Som standard kommer også Mustang Mach-E GT med Magneride adaptive dempere som er spesielt tilpasset europeisk bruk. Systemet kontrollerer magnetorologisk væske inni demperne i sanntid for hele tiden å sørge for tilpasset demping etter førerens kjørestil i øyeblikket, og i tråd med det kjøremoduset som er valgt.

Nye Mustang Mach-E GT kommer også med Pirelli 245/45 R20 sommerdekk som er spesielt tilpasset de ekstra kreftene som modellen har. Med en diameter på hele 385 mm er også de ventilerte bremsene foran på Mustang Mach-E de største på noen Mustang Mach-E modell.

– Ved å kombinere firehjulstrekk, MagneRide-dempere, det eksepsjonelt gode dekkgrepet og det naturlig lave tyngdepunktet som er et resultat av at batteriet ligger under gulvet, har vi lykkes med å utvikle en bil med bemerkelsesverdig bra karosserikontroll og smidighet for en bil i denne klassen, sier Ford Motor Norges administrerende direktør.

Svært mye eksklusivt utstyr som standard

Nye Mustang Mach-E GT kommer også som standard med svært mye utstyr og unik sportsstyling som gjør at den klart står ut i mengden.

I tillegg til to unike lakkfarger, Grabber Blue og Cyber Orange, kommer den nye modellen med hjulbuer i samme farge som bilen, en 3D-grill i fargen Dark Matter Grey og en unik frontstøtfanger med luftinntak og frontsplitter.

Eksklusive 20 tommers aluminiumsfelger med høyglans svarte detaljer, røde bremsekalipere og svartlakkerte detaljer på blant annet tak, sidespeil, luftinntak og frontsplitter er blant eksteriørdetaljene som kommer med den nye versjonen.

På innsiden av det romslige førermiljøet setter du deg ned i Ford Performance-sportsseter med god polstring, kombinert med egendefinert «soft touch» ratt- og dørdetaljer gir dette bilen et helt unikt utseende. Med bilen får du også som standard premium B&O lydsystem med 10 høyttalere, totalt bagasjeromsvolum på 502 liter hvorav 100 liter i en drenerbar frunk og en 15,5’’ skjerm med Fords SYNC 4A system som lærer av sjåførens vaner.

Mustang Mach- E GT kommer også som standard med en rekke avanserte førerassistanseteknologier som 360° kamera og intelligent adaptive cruisekontroll.

– Lanseringen av den helelektriske Mustang Mach-E har vært en suksess i Europa, både når det gjelder salg og hvor mange utmerkelser vi har mottatt. Med nye Mustang Mach-E GT vil dette forsterke seg. Dette er en bil som for alvor vil ta Fords DNA til nye høyder når det gjelder kjøreglede inn i den helelektriske fremtiden, avslutter Per Gunnar Berg.

Se lanseringsvideoen her: 

* Kalkulert høyeste ytelse av de elektriske motorene ved maksimal batterikraft. Dine resultater kan variere. 487 HK performance boost levert i 5 sekunder.

** Basert på Fords egne tester med 1 fot rullende start.

*** Oppgitt rekkevidde er basert på fulladet batteri. Rekkevidde er testet etter Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Faktisk rekkevidde vil variere ut fra en rekke faktorer som utvendig klima, kjørestil, vedlikehold av bil, alder på batteriet osv. Ladehastighet vil variere avhengig av en rekke faktorer som utvendig klima, temperatur og alder på batteri osv.

SE FLERE AKTUELLE SAKER