Dato: 13.01.2021
Nå kommer Fords nye store og svært godt utstyrte Ford Explorer ladbar hybrid som varebil. Den 457 HK sterke SUV-en kan kjøre opptil 42 kilometer på ren elektrisitet.
– Vi er veldig fornøyde med at Explorer ladbar hybrid nå endelig er godkjent som varebil. Dette er en stor SUV som vil komme med et stort varerom og meget bra plass for dem i forsetene. Dette er en nyhet vi vet mange har ventet på, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
Under panseret på den mer enn 5 meter lange, 2 meter brede og nesten 2 meter høye Explorer finner du Fords 3.0-liters V6 EcoBoost-motor. I kombinasjon med en elektrisk motor gir den en totaleffekt på hele 457 HK og 825 Nm dreiemoment. Litium-ion batteriet er på 13,6 kWh, og kan både lades opp eksternt og ved hjelp av bilens bremseenergi.
Nye Explorer har også en hengervekt på inntil 2500 kilo.
Den elektriske rekkevidden til den store og luksuriøse ladbare SUV-en er opptil 42 km, etter den nye WLTP-målemetoden. Blandet forbruk etter WLTP-målemetoden er oppgitt til kun 0,31 l/mil, med et CO2-utslipp på kun 71 g/km.
Varebil med svært mye utstyr og Fords avanserte firehjulstrekksystem
Nye Ford Explorer er 6. generasjon av det som er Amerikas mest solgte SUV. Bare i løpet av det siste halvåret i 2020 ble det solgt 448 nye Explorer ladbar hybrid i Norge – som personbil med syv seter.
Nye Ford Explorer ladbar hybrid som varebil tilbys med svært mye utstyr som standard i tillegg til Fords avanserte firehjulstrekksystem:
Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line får du som varebil fra 805 191 kroner inklusive mva. (650 902 kr. eks. mva.).
På listen over standardutstyr er blant annet 20’’ aluminiumsfelger, LED hovedlys, 12,3’’ heldigitalt instrumentpanel, panoramatak, 10-veis elektriske skinnseter med massasje, seter med varme og kjøling, adaptiv cruisekontroll med køassistent og filsentrering, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O.
Engangsavgiften på den store premium-SUV-en som varebil er på bare 33 746 kroner.
Bestem selv når bilen skal kjøres elektrisk
Sjåføren kan selv bestemme når bilen skal kjøre elektrisk. Dette gjøres ved hjelp av kjøremodusene «EV-Auto», «EV-Nå», «EV-Senere» og «EV-Lading». Når batteriet begynner å bli tomt bytter den ladbare SUV-en selv til «EV-Auto».
Forventet ladetid til 100 % fra en 230 volts kontakt er under 5 timer og 50 minutter – eller ca. 4 timer og 20 minutter med en veggmontert Ford-ladeboks.
Explorers parallellhybridsystem gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du virkelig trenger det. Med Fords avanserte 10-trinns automatgirkasse blir både drivstoffeffektiviteten og kjørekomforten ytterligere forbedret.
7 kjøremoduser
Det intelligente firehjulstrekksystemet sørger for maksimal fremkommelighet. Det skjer ved hjelp av en rekke sensorer som måler og analyserer data om alt fra lufttemperatur og veigrep til fart og eventuell hengerlast hvert 10. millisekund. En helt ny elektromekanisk kløtsj sørger også for at kreftene mellom for- og bakhjulene bruker kun 100 millisekunder på å justere.
Nye Explorer har hele 7 kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold. Velg mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco» og «Dyp snø og Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de ulike kjøremodusene.
Toppscore i Euro NCAP
Nye Ford Explorer ladbar hybrid fikk nylig toppscore og 5 stjerner i det uavhengige kollisjonstestprogrammet til Euro NCAP. Den kommer med en rekke avanserte førerassistanseteknologier som gjør kjøreturene dine enda bedre, inkludert systemer som gjør det enklere å manøvrere den store SUV-en i et urbant miljø.