Har du også ventet med å kjøpe elbil? Eller har du kanskje en liten elbil, og en større dieselbil i bakhånd når du skal frakte mye folk og bagasje? Da er Maxus Euniq bilnyheten for deg.
Du skal gjerne langt også, med all oppakningen. En hyttetur med hele familien – eller kanskje noen besteforeldre eller nabounger også skal være med?
Da trenger du plass, og da trenger du rekkevidde. Til nå har det for veldig mange vært ensbetydende med dieselbil, selv om elbilviljen har vært aldri så sterk. Med Euniq må du ikke lenger opp i millionbilklassen for å kunne gjøre denne kjøringen elektrisk.
Møt Maxus Euniq. Her kan du kjøre over tre hundre kilometer med norsk vannkraft «på tanken», samtidig som du kan frakte syv personer og helgebagasjen. For i Euniq har du nemlig fremdeles plass igjen bak den tredje seteraden – og ikke minst: Du kan sette på takboks.
Og kanskje viktigst: Pris fra 415 900 kroner.
– Dette er den første elektriske familiebilen på det norske markedet i et fornuftig prissegment, sier daglig leder i Melhus Bil Trondheim, Rune Hagen.
Men bare en helt vanlig helgeutflukt for en familie på fire eller fem har til nå vært dieselgrunn nok for mange. Det har gjort at de fleste som har vært tidlig ute og skaffet seg «bompengtralle», altså en liten og rimelig elbil til jobbpendling, har måttet sette den igjen hjemme når det ble helg.
Maxus Euniq endrer dette. Med fem seter i bruk, er det et hav av plass til bagasje i denne bilen – her er det bare å «hive inn» hele hytteoppakningen.
Bilmerket Maxus er relativt nytt her i Norge, men bak står SAIC – en av verdens største bilprodusenter. Bilen leveres fra oktober i år men selv om det er stor pågang, kan Hagen love at du slipper å stå på en venteliste:
– Vi har god tilgjengelighet og kan levere biler i stort antall. Det er ingen begrensninger i produksjonen.
Hagen mener Maxus Euniq MPV fyller et tomrom for familier som ønsker de økonomiske fordelene elbilen kommer med, men som ikke har funnet elektriske alternativer til en travel familiehverdag. Med Euniq MPV får du endelig en god og fornuftig elektrisk familiebil.
Du er tilgitt om du kanskje tenker at en stor og rimelig bil som dette kanskje også oppleves som en kassebil på veien, men her tar du feil:
– Euniq har en kraftig elektrisk motor med 177 hk, og kreftene er tilgjengelig helt i fra start. Den oppleves derfor som meget kraftfull, og med sikre forbilkjøringsressurser, forklarer Hagen.
Og selv om bilen er både stor og høy, gjør plasseringen av batteriet under gulvet at den får et lavt tyngdepunkt:
– Det gir bilen sikre kjøreegenskaper og god komfort. Euniq kjører definitivt som en personbil, forsikrer han.
Enkelte bilbutikker lokker med skrytepriser. Avstanden mellom «fra-prisen» i annonsen til du har huket av for det utstyret du vil ha og er fornøyd, kan fort være i hundretusenkronersklassen. Slik er det ikke hos Maxus:
– Vi vet at nordmenn ønsker mye utstyr. Derfor har vi valgt å tilby Euniq med for eksempel panoramasoltak og skinnseter som standard, sier Hagen.
Moderne sikkerhetsutstyr er selvsagt også på plass. Her finner du blant mye annet: nødbremsassistent, filskiftvarsel og blindsonevarsel.
Maxus er et bilmerke fra verdens 7. største bilprodusent. Norske RSA har importert varebiler fra Maxus siden 2017, med blant andre Posten som storkunde.
– Bilene fra Maxus har fungert meget bra i Norge, og Posten er svært fornøyd. De har nå et titals varebiler fra Maxus i daglig drift, og flere er på vei.
Hagen kan forteller at alle bilene som selges blir understellsbehandlet med tectyl når de kommer til Norge. Videre sier han at batteriytelsen garanteres i 8 år/200 000 km.