Quaife Grip Control: Enestående fremkommelighet uten firehjulstrekk

Dato: 16.03.2021

Med den mekaniske differensialbremsen Quaife Grip Control, blir fremkommelighet og veigrep langt bedre enn før. Nyheten kommer som standard på de nye Trail-variantene, og kan også fås på Custom og Connect-modeller.

– Dette er en perfekt løsning for deg som synes firehjulstrekk er for dyrt og er usikker på om du faktisk har bruk for det – samtidig som du har de vanlige utfordringene med snøfall, is eller dårlige kjerreveier. De første tilbakemeldingene tyder på at Quaife har utviklet en differensialbrems for oss som er som skapt for norske forhold, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Den mekaniske differensialbremsen Quaife har utviklet sammen med Ford overfører automatisk dreiemomentet når det er dårlig grep til hjulet med best grep. Sammen med kjøretøyets stabilitetskontroll, som er spesialkalibrert for å jobbe bedre sammen med differensialbremsen, øker dette fremkommeligheten og gir bedre kjøreegenskaper.

Har levert bedre veigrep til motorsportsbiler i en årrekke

– Quaife har årelang erfaring med å utvikle differensialbremser til motorsporten og til flere av våre Ford Performance-modeller. På sportslige modeller er det helt avgjørende å ha godt veigrep, spesielt på svingete veier. Det er denne teknologien vi nå har videreutviklet for å levere bedre fremkommelighet også til nyttekjøretøyene,

Både Focus RS, Focus ST, Fiesta ST og den nye Puma ST kommer med mekaniske differensialbrems fra den engelske drivlinjespesialisten.

Kan fås på alle Custom og Connect modeller

I første omgang vil Quaife Grip Control komme som standard på de to nye eksklusive og ekstra hardføre Trail-variantene – Transit 2T Trail og Transit Custom Trail. Systemet tilbys også som ekstrautstyr på alle Custom og Connect-modeller, inklusive de nye Active-variantene.

Sammenlignet med et normalt ABS-basert antispinnsystem som bremser eller begrenser motorkraften som blir overført til hjulet, vil Quaife Grip Control overføre kraft uten å bremse hjul eller begrense motorkraften.

– Selv om systemet jobber sammen med antispinn, så slår det inn vesentlig senere. Resultatet er at du langt enklere kommer deg opp den glatte bakken eller kan forsere den ubrøytede veien full av snø. Forskjellen må bare oppleves, sier Markussen.

Langt mer kostnadseffektiv enn firehjulstrekk for bedriftskunder

Han legger til at en annen fordel med systemet er at det er mekanisk veier lite og er helt vedlikeholdsfritt.

– Det gjør det til et langt mer kostnadseffektivt system enn firehjulstrekk. for kunden. Trekk på alle fire er dyrere i innkjøp, dyrere å vedlikeholde og fører ofte til høyere drivstoffkostnader. Alt dette slipper du med Quaife. Er forholdene ekstreme gir naturligvis firehjulstrekk bedre fremkommelighet, men vår klare erfaring er imidlertid at de dagene de fleste av oss virkelig trenger det er svært få, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

SE FLERE AKTUELLE SAKER