Salgssuksessen Ford E-Transit lanseres med enda lengre rekkevidde og raskere lading

Bare i fjor ble det solgt mer enn fem ganger flere E-Transit enn den neste konkurrenten på listen for Fords 20 viktigste europeiske markeder*. I Norge hadde den alene en markedsandel i 2023 på hele 75% i 2-tonns segmentet blant de helelelektriske nyttekjøretøyene.

E-Transit med Standard Range-batteri har vært en bestselger helt siden den ble lansert i juni 2022.

Nå kommer det en oppgradert E-Transit med et nytt Extended Range-batteri med 89 kWt utnyttbar kapasitet. Med det øker den elektriske rekkevidden med hele 28 % sammenlignet med E-Transit med Standard Range-batteri – til hele 402 km**. E-Transit Extended Range kan også hurtiglades langt raskere – med hele 180 kW.*** 

– Tilpasset de med ekstra stort behov for enda lengre rekkevidde

– Dagens variant av E-Transit med Standard Range-batteri, som er tilgjengelig for umiddelbar levering, har vært en stor suksess både i Europa og Norge, og viser tydelig at de fleste får mer enn nok elektrisk rekkevidde med denne batteripakken som gir opptil 317 km, til en svært gunstig pris. Med den nye E-Transit-varianten, som kan leveres fra 2025, ønsker vi å tilby kunder som er helt avhengig av lengre elektrisk rekkevidde, eller færre og kortere ladestopp, et alternativ som vil bli dyrere, men som for dem er mest kost/nytte-effektivt, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Som alle E-Transit er også E-Transit Extended Range-varianten helintegrert i Ford Pro sin plattform av tilkoblede softwareløsninger og tjenester. Disse hjelper kundene å optimere energibruken, strømlinjeforme vedlikeholdet og minimerer nedetid og eierkostnader. Serviceintervallene utvides også, til 2 år/ubegrenset kjørelengde, det dobbelte av nåværende intervall på 1 år.

Kommer som standard med dampinjisert varmepumpe og markant raskere lading

E-Transit Extended Range kommer med dampinjisert varmepumpeteknologi som standard. Dette for å varme opp kupeen enda mer effektivt når det er kaldt ute, noe som bidrar til lengre rekkevidde.

Ford har også forbedret E-Transit Extended Range sin ladeytelse markant:

  • Maksimum AC-lading har økt fra 11 kW til 22 kW***. Det betyr at full lading kan gjøres på under seks timer. 
  • Den økte DC-hurtigladingskapasiteten – fra 115 kW til 180 kW, gjør at et 10 minutters ladestopp kan gi deg opptil 116 km ekstra rekkevidde. Lading fra 10-80 % tar rundt 28 minutter.***

Vil tilbys i hele 19 modellvarianter – tilpasset den enkelte kundes behov

Ford Pro forventer at den økte rekkevidden til E-Transit med større batteri vil appellere til flere forskjellige kundegrupper med stor variasjon i behov. Den vil tilbys som L3 og L4-lengder, varebil, dobbelkabin vare eller chassis – med tillatt totalvekt fra 3500 kg til 4250 kg.

Maksimal nyttelast**** er opptil 1460 kg for varebiler og 1814 kg for chassis-varianter. Maksimal hengervekt***** er opptil 750 kg for modeller med 3500 kg tillatt totalvekt. Med Pro Power Ombord kan også bilens batteri levere 2,3 kW strøm for å drifte verktøy, utstyr og eventuelle konverteringer.

Flere produktivitetsøkende tjenester og funksjoner

Nye E-Transit Extended Range kommer med de samme produktivitetsøkende tjenestene og funksjonene som Ford Pro tidligere har annonsert for hele 2024-porteføljen av Transit:

  • 5G-modem som standard for superrask tilkobling på farten
  • Mulighet for trådløs programvareoppdatering for flere kjøretøymoduler
  • Innovativ ny Digital påbygger integrasjon som muliggjør sømløs integrering av lokalmontert utstyr hos en av Ford Pro sine mange påbyggere via SYNC-skjermen
  • Leveringsassistent-teknologi som kan spare opptil 20 sekunder pr. stopp – mer enn en time om dagen.

Kan fås som helelektrisk minibuss for opptil 15 personer

Ford Pro utvider også E-Transit porteføljen med en ny fabrikkbygd elektrisk minibusskonvertering av den helelektriske bestselgeren i 2-tonns-segmentet. Det nye tilbudet er tiltenkt kunder som for eksempel taxiselskaper, skoler og lokale myndigheter – som må tilpasse seg strengere reguleringer og introduseringen av lavutslippssoner som allerede er på plass flere steder i EU.

Den nye modellen har sitteplass til opptil 15 totalt, og er bygd på en E-Transit L3 varebil med en tillatt totalvekt på 4250 kg. Den er bygd om av setespesialistene ISRI. Kunder kan velge mellom enkelt- eller dobbelt passasjersete foran, og 9 eller 12 seter bak. Den kan fås med standard takhøyde eller høyt tak. Klimaanlegg, kupévarme bak og et elektrisk stigtrinn er standard. Den nye helelektriske minibussen kan bestilles direkte fra en norsk Ford-forhandler.

Den nye elektriske minibussen kommer med Standard Range eller Extended Range-batterier i varianten med 9 bakseter og Standard Range-batteri for varianten med 12 bakseter.

Vil gjøre E-Transit enda mer aktuell for enda flere virksomheter

– Med denne nye varianten av E-Transit vil enda flere virksomheter kunne finne et stort nyttekjøretøy i 2-tonns segmentet som kan tilpasses det aller meste av bruk, og med to forskjellige batteripakker: en gunstig variant med god rekkevidde som rekker for de fleste, som er tilgjengelig for levering nå, og en kommende ny Extended Range med enda lengre rekkevidde, men med høyere pris. De konkrete prisene vil komme nærmere bestillingsstart, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.

Ford vil åpne for bestilling av den nye varianten E-Transit Extended Range senere i år. De første kundeleveringene er forventet i 2025.

* 2023-statistikk fra S&P Global, tidligere IHS Markit Insight, Østerrike, Belgia, Storbritannia, Tsjekkia, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Irland, Italia, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Spania, Romania, Sverige og Sveits.

** Basert på full lading av E-Transit med utvidet rekkevidde. Estimert rekkevidde ved hjelp av Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Tallene som vises, er ment som sammenligningsgrunnlag og bør kun sammenlignes med andre biler som er testet etter de samme tekniske prosedyrene. Den faktiske rekkevidden varierer på grunn av faktorer som temperatur, kjøreatferd, ruteprofil, vedlikehold av kjøretøyet, litium-ion-batteriets alder og tilstand.

***Tallene er basert på E-Transit Extended Range Faktiske ladetider og ladehastigheter vil variere avhengig av hvilken type ladestasjon som brukes, samt andre faktorer (inkludert vær, temperatur, kjøreatferd, kjøreprofil, bilens tilstand, litium-ion-batteriets alder, tilstand og temperatur).

****Maks. nyttelast varierer og er basert på tilbehør og kjøretøyets konfigurasjon. Se etiketten på dørkarmen for lastekapasiteten til et spesifikt kjøretøy. Last- og lastekapasitet er begrenset av vekt og vektfordeling.

***** Maks. trekkraft varierer avhengig av last, bilens konfigurasjon, tilbehør og antall passasjerer. Last og lastekapasitet er begrenset av vekt og vektfordeling.

SE FLERE AKTUELLE SAKER