Transit 2T og Transit Custom utmerker seg i Euro NCAP-test av europeiske varebiler

Dato: 22.01.2020

Ford Transit 2T og Transit Custom er to av varebilene med best aktiv
sikkerhet på det europeiske markedet. Det viser en stortest av en rekke populære varebiler i Europa foretatt av det uavhengige kollisjonstestprogrammet Euro NCAP.


I en helt ny satsing har Euro NCAP testet både effektiviteten og funksjonene
til de aktive førerassistanseteknologiene på hele 19 av Europas mest solgte varebiler. De har vurdert den automatiske nødbremsfunksjonen når varebilen nærmer seg andre kjøretøy, fotgjengere eller syklister, filsentreringsteknologien, intelligent hastighetsbegrensning og førerovervåkingssystemene.


Mens Transit 2T mottok gull i klassen for sine tilgjengelige aktive sikkerhetssystemer, fikk Transit Custom sølv. Euro NCAP trakk spesielt frem Fords automatiske nødbremssystem med fotgjengeroppdagelse-teknologi som ledende i klassen.


– Nyttekjøretøy utstyrt med denne type aktive sikkerhetssystemer er viktig for å oppnå forbedret trafikksikkerhet for alle. Ford er det ledende nyttekjøretøymerket i Europa. Prestasjonene til Transit 2T og Transit Custom gjør oss trygge på at Ford lever opp til sine forpliktelser om å levere det siste innen førerassistanseteknologier til Transit-familien, og bidrar til å beskytte alle som ferdes på europeiske veier, sier Secretary General i Euro NCAP, Dr. Michiel van Ratingen.

Kommer med en rekke aktive sikkerhets- og førerasisstanseteknologier

Både Transit 2T og Transit Custom kommer med en rekke aktive sikkerhets og førerassistanseteknologier som intelligent adaptiv cruisekontroll med trafikkskiltgjenkjenning, filsentreringsteknologi, et system for å gi informasjon om hva som er i blindsonen og aktiv parkeringsassistent.

Testet alle varebilene med 50 % av maksimal lastekapasitet på testbane

Euro NCAP brukte de samme kriteriene for å sammenligne aktive sikkerhetsfunksjoner på de ulike varebilene. Alle bilene ble kjørt på en testbane og fylt opp med 50 % av sin maksimale last for å best mulig kunne representere en vanlig kjøretur.

Simulerings-testene undersøkte både systemene som skal varsle sjåføren og den faktiske nødbremsen når kjøretøyet nærmet seg en parkert bil eller saktegående trafikk. Også systemenes reaksjon på en bil rett foran som bråbremset ble vurdert. Euro NCAP vurderte også varebilenes respons når et barn kom løpende ut i veibanen og når syklister og fotgjengere krysset veibanen.

Økonomisk besparelse med færre reparasjoner, forsikring og mindre nedetid

I tillegg til å beskytte trafikanter og redde liv kan aktive sikkerhetssystemer bidra til at virksomheter sparer penger på dyre reparasjoner og forsikringer ved å unngå kollisjoner og andre trafikkuhell. I tillegg får bilene også mindre nedetid.

– Vi er svært glade for at Euro NCAP anerkjenner bredden av og effektiviteten til våre aktive sikkerhetsteknologier. Dette er systemer som beskytter både sjåfør og eventuelle passasjer i bilen enten ved å redusere omfanget eller fjerne sjansen for alvorlige skader. I tillegg reduseres også personskadene i trafikken og ikke minst tiden bilen tilbringer på verksted, sier Director, Safety Engineering i Ford Europa, Stuart Southgate.

SE FLERE AKTUELLE SAKER